Curtea Constituțională prin Decizia nr. 66 din 26 februarie 2015 a considerat neconstituțional art. 66 din OUG nr. 66/2011.
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (Camera a cincea) a avut o abordare mai nuanţată, în Hotărârea din 26 mai 2016, pronunțată în cauzele conexate C‑260/14 și C‑261/14, în procedurile Județul Neamț (C‑260/14), Județul Bacău (C‑261/14) împotriva Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
C.J.U.E. a observat că deși legea nouă își produce efectele numai pentru viitor, aceasta se aplică, în lipsa unei derogări, și efectelor viitoare ale unor situații apărute sub imperiul legii vechi, şi a reținut la paragraful 56 că „domeniul de aplicare al principiului încrederii legitime nu poate fi extins într‑atât încât să împiedice, la modul general, o nouă reglementare să se aplice efectelor viitoare ale unor situații apărute sub imperiul reglementării anterioare“. Interpretarea CJUE sugerează, contrar celei date de Curtea Constituțională, că nu numai procedura de control urmată în baza legii noi, ci și corecția din actul normativ nou, ar fi permise.
În sensul celor menționate mai sus, Înalta Curte de Casație si Justiție a emis Decizia nr. 2168 din 7 iulie 2016.
Prin urmare, pentru nereguli săvârșite anterior intrării in vigoare a O.U.G. nr. 66/2011 – care a fost emisă în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 – constatate, însă, ca urmare a unui control efectuat ulterior acestui moment, este corectă aplicarea unei corecții financiare reglementata prin noul act normativ, in acest caz neputând fi reținută o încălcare a principiului neretroactivității legii civile.
Sursa:
Hotărârea Curții (Camera a cincea) din 26 mai 2016(*) [Text rectificat prin Ordonanța din 29 iunie 2016]
Articol publicat de Euroavocatura.ro