Conform lui Cristian Ghinea, ministrul fondurilor europene, într-un interviu acordat în data de 13.07.2016 pentru Agerpres, pregătirea deschiderii exercițiului financiar 2014 — 2020 a fost neglijată pentru că erau foarte multe lucruri de făcut pentru închiderea exercițiului financiar anterior. De asemenea, precizează că situația este încă gravă pe unele programe operaționale.
Oficialul explică că s-a convenit cu Comisia Europeană și cu Autoritatea de Audit un calendar care să permită dezvoltarea modulelor cu prioritizare pe ceea ce este nevoie în procesul de acreditare/desemnare.
Vor fi terminate cele două module care sunt funcționale, apel și cerere, iar modulele contractare, achiziție și implementare, au ca termen de lansare luna octombrie, astfel încât, atunci când trimitem pachetul de acreditare la Autoritatea de Audit, aceste module să fie finalizate, funcționale, tehnic vorbind, și restul acreditării să se facă pe specificațiile de sistem, urmând ca până în primăvară să fie rezolvate și celelalte module.
Totuși, potrivit planului strategic stabilit de MFE pentru anul 2016, finalizarea procesului de acreditare era estimată pentru luna iunie 2016, iar finalizarea tuturor funcționalităților sistemului informatic era planificată pentru luna octombrie 2016.
Conform noii planificări se estimează că în luna octombrie 2016 se va transmite calendarul pachetului complet pentru acreditarea Autorităților de Management. Între timp, s-a convenit că anumite programe operaționale pot fi acreditate mai repede, pentru că procedurile sunt mai simple sau dependența de sistemul IT nu este atât de mare. Este vorba de Programele Operaționale Asistență Tehnică, Asistență Umanitară și POCA (capacitate administrativă), astfel încât MFE să aibă pachetul de acreditare pentru cele trei programe mai devreme și să înceapă să trimită facturi pentru ele.
Consider că dificultățile întâmpinate de Cristian Ghinea de la instalarea în funcție sunt reale și că face eforturi pentru a restabili normalitatea în sistem, dar aceste aspecte nu sunt relevante deoarece discutăm de o instituție publică și nu de o persoană fizică, iar de prea multe ori decidenții se plâng de problemele din sistem ca și cum ar fi în afara sistemului. Rolul ministrului nu este să informeze că sunt probleme grave, ci să prezinte măsurile pentru rezolvarea problemelor identificate. Nimeni nu are înțelege față de contribuabilul român atunci când nu a încasat salariu, nu a încasat facturile, nu găsește salariați pregătiți, nu … nu … și trebuie să plătească impozitele. Oare, statul român acceptă o întârziere de 2 ani?
Cristian Ghinea consideră că atunci când acreditarea se va încheia, va fi o explozie a ratei de absorbție, probabil 20% în anul 2017.
Consider că optimismul este exagerat deoarece discutăm de proiecte noi care vor fi depuse pentru perioada 2014-2020, proiecte care nu sunt depuse, evaluate, contractate și pentru care nu au fost lansate achizițiile publice. Nu putem lua în considerare proiectele fazate, depuse în perioada 2007-2013, și care continuă și în exercițiu financiar 2014-2020. În cazul proiectelor fazate din infrastructura mare, se discuta că Romania pierde 3,2 miliarde de euro in circa 70 de proiecte, din perioada de programare 2007-2013.
De asemenea, să nu uităm că până la acreditarea autorităților de management, România nu poate să transmită declarații de cheltuieli către Comisia Europeana și implicit să primească bani din noul exercițiu financiar. Deci, este foarte posibil ca România în anul 2017 – 2018 să aibă o presiune foarte mare pe bugetul de stat pentru plățile necesar a fi efectuate către beneficiari, aspect de care trebuie ținut cont pentru a nu bloca din nou sistemul fondurilor europene.